Velkommen til Heddaprisutdelingen 2020

Den hemmelige hagen Trøndelag Teater Dødsdansen Trøndelag Teater og Turnéteatret i Trøndelag
Velkommen til Heddaprisutdelingen 2020

Riksteatret og Norsk teater- og orkesterforening (NTO) har gleden av å invitere til offentliggjøring av vinnerne av Heddaprisen for teatersesongen 2019/2020. Søndag 20. september vil vi få vite hvilke av de 35 nominerte som går av med de jeve Heddastatuettene. Utdelingen finner sted i form av en digital sending produsert av Riksteatret, ledet av journalist og radioskaper KARI SLAATSVEEN.

Pressemelding 14. september 2020

– Årets Heddaprisutdeling sendes rett hjem i stua til folk, og kan følges av alle hvor enn de måtte være via Heddaprisens nettsider og på Facebook, sier Riksteatrets sjef Arne Nøst som produserer årets arrangement.

– Vi vil by på et annerledes møte med prisvinnerne. Sammen med programleder Kari Slaatsveen går vi 20. september backstage for å snakke med noen av de beste scenekunstnerne norsk teater har å by på, sier han.

Dagsaktuell tematikk

Juryen, som i sesongen 2019/2020 har sett til sammen over 120 produksjoner, pekte i sin nominasjonsuttalelse på at politikken stadig har en plass i teatrene og at tematikken i mange av forestillingene er av dagsaktuell karakter.

Heddaprisen er en av Norges mest prestisjefulle teaterpriser og deles årlig ut for fremragende prestasjoner innen norsk scenekunst. I alt 13 priser kan deles ut i løpet av sendingen som begynner kl. 18.00, blant dem de høythengende prisene for beste kvinnelige og mannlige skuespiller, prisen for Årets forestilling, samt Heddakomiteens ærespris som deles ut år om annet.

Ansvarlig arrangør for Heddaprisen er Norsk teater- og orkesterforening (NTO). NTO organiserer de offentlig støttede musikk- og scenekunstinstitusjonene som står bak Heddaprisen og finansier denne.

Prisutdelingen ser du via Heddaprisen.no eller Facebook-arrangementet Heddaprisen 2020.

For mer informasjon eller presseavtaler, kontakt:
Riksteatret ved Mette Hægeland Blom, tlf. 915 91 105, mhb(a)riksteatret.no
Riksteatret ved Helge Rekdal, tlf. 984 01 411, rekdal(a)riksteatret.no
Norsk teater- og orkesterforening ved Marianne Dyrnes Vallat, tlf. 980 46 777, marianne(a)nto.no

Oversikt over de Heddanominerte 2020 finner du her.