Heddavinnerne offentliggjøres digitalt 20. september

Som følge av smittevernsrestriksjonene og den krevende situasjonen koronapandemien skaper for scenekunstinstitusjonene har Heddakomiteen, Norsk teater- og orkesterforening og Det Norske Teatret besluttet å avlyse den planlagte festforestillingen og påfølgende bransjefesten i forbindelsen med Heddaprisutdelingen søndag 20. september 2020.

- Vi skulle svært gjerne ha invitert til en storstilt feiring av norsk teater og årets nominerte og vinnere, men i dagens situasjon, hvor teatrene og scenekunstnerne i første rekke må verne om egen kunstnerisk aktivitet, lar et slikt arrangement med tilhørende reisende seg vanskelig gjennomføre, sier NTOs direktør Morten Gjelten.

Digital sending fra Riksteatret 20. september

NTO og Heddakomiteen er samtidig glade for å kunne annonsere at offentliggjøringen av vinnerne like fullt vil finne sted søndag 20. september, og at Riksteatret har påtatt seg å produsere en digital Heddasending som distribueres via Heddaprisen.no 20. september kl. 18.00.

OVERSIKT OVER ALLE DE NOMINERTE FINNER DU HER.

Om Heddaprisen

Heddaprisen deles årlig ut av Norsk teater- og orkesterforening (NTO) for fremragende prestasjoner innen norsk scenekunst. Prisen er finansiert ved at scenekunstinstitusjonene som er medlem av NTO betaler 0,08 % av sitt årlige offentlige tilskudd, samt ved bevilgninger fra NTO og Norsk teaterlederforum (NTLF).

Heddajuryen skal prioritere produksjoner ved NTO-institusjoner som er med på å finansiere Heddaprisen, men har anledning til å inkludere øvrig profesjonell virksomhet og står fritt til å velge de produksjonene som ifølge juryens syn kan ha størst kunstnerisk interesse.

(Foto: "Jonas", Kilden teater, fotograf: Erika Hebbert)