Heddaprisene 2017 er delt ut!

Heddaprisene ble i dag delt ut av Norsk teater- og orkesterforening for 20. gang! TORALV MAURSTAD, JAN SÆLID, NINA ELLEN ØDEGÅRD, HILDEGUNN EGGEN og ROBERT WILSON var blant de 12 Heddavinnerne som ble hedret for fremragende sceneprestasjoner i sesongen 2016-17. Komiteens ærespris ble i år også delt ut, og denne gikk til BJØRN SUNDQUIST. Utdelingen ble ledet av Hilde Louise Asbjørnsen og fant sted på Oslo Nye Teaters hovedscene.

Heddaprisen har som formål å hedre fremragende prestasjoner i norsk scenekunst. Årets priser var de 20. i rekken og ble delt ut søndag 18. juni av Norsk teater- og orkesterforening under en festforestilling på Oslo Nye Teater i Oslo.

I tillegg til de 12 juryerte prisene delte Heddakomiteen, som har det overordnede faglige ansvaret for Heddaprisen, i år ut Komiteens ærespris. Denne gikk til skuespiller Bjørn Sundquist som «har vært og er et forbilde for skuespillere som leter etter sitt fotfeste på scenen», slik komiteens leder Kristian Seltun uttrykte det. Det er tre år siden denne prisen ble delt ut sist.

Årets jury har bestått av Lillian Bikset, Torill Braaten, Borghild Maaland, Martin Nordvik, Liv Riiser, Vidar Sandem og Ragnhild Tronstad.

Alle prisvinnerne mottok en Heddastatuett utformet av kunstneren Nina Sundbye.

Se liste over alle prisvinnerne her.

Følg oss også på Facebook.com/heddapris, Instagram, Twitter, YouTube.
#Heddaprisen

For mer informasjon, kontakt:
Norsk teater- og orkesterforening v/Marianne Dyrnes Vallat, tlf. 980 46 777, marianne@nto.no, eller Margareta Magnus Myhre, tlf. 952 16 234, margareta.magnus.myhre@oslony.no.